logo www.orastieinfo.ro

PAGINA
MUNICIPIULUI
ORĂȘTIE

Mihai Iacob

(11 Mai 1933, Orăştie - 2 iulie 2009, Los Angeles)
regizor de film, scenarist


S-a născut 11 mai 1933 la Orăştie, judeţul Hunedoara. Studii la Liceul "Aurel Vlaicu" din Orăştie, iar după 1948 la liceul "Decebal" din Deva, promoţia 1951.

Absolvent al Institului de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti în anul 1955.

Realizează prima ecranizare eminesciană din istoria cinematografului românesc, prin filmul "Blanca".

Regizează primul film biografic, "Darclée" (1960) inspirat din biografia marii soprane române Hariclea Darclée. Hariclea Darclée, pe numele adevărat Hariclea Hartulary, s-a născut la Brăila și a fost prima care a interpretat personajul Tosca din faimoasa operă a lui Puccini. Distribuţia filmului "Darclée" includea actori precum Silvia Popovici (interpreta lui Darclée), Victor Rebengiuc, Marcel Anghelescu, Costache Antoniu, Cristea Avram, Geo Barton, Jules Cazaban, Ion Dichiseanu, Toma Dimitriu, Fory Etterle, Ion Manu, Ştefan Mihăilescu-Brăila, Amza Pellea, Eugenia Popovici. "Darclée" a fost de altfel cel mai cunoscut film al său, care a făcut parte din selecția oficială a Festivalului Internațional al Filmului de la Cannes, în anul 1961.
A fost unul dintre puținele filme românești ale acelor ani care au înregistrat performanța de a fi apreciate și cumpărate liber pe piața cinematografică mondială.

Între 1961 şi 1972 a fost profesor de regie la IATC. În 1966 a fost numit secretar de partid pe Centrul de Producţie Cinematografică Buftea.

Cu toate că avea cam tot ce îşi putea dori un regizor în România, în anul 1972 (avea 40 de ani pe-atunci) în timpul unei călătorii de documentare în Statele Unite, a cerut azil politic în această ţară. Se stabilește la Los Angeles. De atunci încoace a fost, pe rând, muncitor într-o fabrică de împletituri, distribuitor de pizza, vânzător într-un magazin alimentar, chelner, agent de tranzacţii imobiliare, tipograf, scenarist şi producător asociat de film.

A scris două romane “JENNIFER” și “PASAPORT AMERICAN”, apărute în română și engleză, care au fost bine primite de public.

În luna aprilie a anului 2008, invitat al Cenaclului Literar “MIHAI EMINESCU” de la New York, când a fost re-proiectat filmul “DARCLEE”, regizorul și scriitorul Mihai Iacob a avut o caldă, impresionantă întâlnire cu membrii comunităţii româno-americane.
A murit la vârsta de 76 de ani pe 2 iulie 2009 în Los Angeles.

Filmografie:
1954 - Aurel Vlaicu - Povestire cinematografică (scenariul Eugenia Busuioceanu)
1955 - Blanca (în colaborare cu Constantin Neagu)
1957 - Dincolo de brazi (în colaborare cu Mircea Drăgan)
1960 - Setea
1960 - Darclée
1961 - Celebrul 702 (în colaborare cu Alexandru Mirodan)
1963 - Străinul
1964 - Pe drumurile Thaliei
1966 - Politeţe
1967 - Episodul "Întoarcerea" din "De trei ori Bucureşti"
1968 - Aventurile lui Tom Sawyer (în colaborare cu Wolfgang Liebenmeyer)
1968 - Moartea lui Joe Indianul (în colaborare cu Wolfgang Liebenmeyer)
1970 - Castelul condamnaţilor (în colaborare cu Nicolae Ţic şi Mircea Drăgan)
1971 - Pentru că se iubesc (în colaborare cu Ion Omescu)

Miracolul cabinei de montaj

Mihai Iacob şi Iolanda Mântulescu - în căutarea unui ritm anume.
Mihai Iacob, Iolanda Mântulescu şi, pe ecranul mesei de montaj, Tom Sawyer spionând reacţia mătuşei Polly care-l crede înecat. Filmul are, pe lângă dialoguri, comentariul extras din cartea lui Mark Twain şi rostit de Silviu Stănculescu. Şi tocmai acest cometariu este pus acum de acord cu imaginea. "Aproape că-i venea săm creadă că murise ... " rosteşte Silviu Stănculescu şi, în imagine, Tom îşi trage nasul emoţionat. Să fi conoscut oare Mihai Iacob dinainte efectul care se creează din suprapunerea comentariului pe imagine ? Constat că nu. Este la fel de încântat ca şi mine de hazul care se naşte aici pe loc. Pe urmă Iolanda Mântulescu caută îndelung o pauză, între o frază şi alta. Trecerea de la mătuşa Polly, îndurerată de moartea lui Tom, şi cadrul următor, se face pe o imagine de valuri. "am nevoie de două valuri" hotărăşte Iolanda şi cele două valuri se aud foşnind în difuzor, înainte ca vocea lui Silviu Stănculescu să înceapă fraza următoare: "Pentru întoarcere , Tom a împrumutat caiacul lui Joe Harper". Pe ecran cele două valuri şi pauza pe care ele o creează, s-ar putea să treacă neobservate. Dar aici, în cabina de montaj ni se pare că filmul nici n-ar putea să existe fără ele. Pe urmă se aleg frazele pentru secvenţa următoare. Ecranul nu arată nimic - se alege fără imagine - doar din difuzor Silviu Stănculescu ne spune pe întuneric de mai multe ori: "Tom o băgase pe mânecă. Era convins că Joe Indianul o să-l prindă şi o să-l omoare. Până acum se gândise la moarte numai în legătură cu alţii şi niciodată cu sine însuşi şi cum nu avea nici un motiv s-o facă tocmai acum, se hotarâ să rămână doar înspăimântat". Începutul e bun la prima înregistrare. Mijlocul şi sfârşitul la cea de-a doua. Foarfeca Iolandei Mîntulescu intră în acţiune, cele două bucăţi de sunet se lipesc cap la cap şi fraza e gata aşa cum se va auzi pe ecran. Jos în sala de mixaj, inginerul Dan Ionescu finisează un act din film: dialogul, muzica, comentariul şi imaginea se înregistrează laolaltă pe o singură bandă. Uşa e închisă. Mă uit pe gemuleţul rotund să-l văd pe fiorosul Joe Indianul. Nu ştiu de unde apar doi copii cu ghiozdane care, cu aerul unor oameni de-ai casei, se duc şi încearcă uşa sălii. Sunt primii spectatori ai lui "Tom Sawyer". Probabil că nu le pasă nici de pauza dintre cele două cadre, nici de cele două valuri, nici dacă fraza lui Stănculescu este făcută din două bucăţi sau numai dintr-una. Pe ei îi interesează Tom Sawyer.

Fragment preluat din articolul "Miracolul cabinei de montaj" de Eva Sârbu. Foto A. Mihailopol
CINEMA - Revistă lunară de cultură cinematografică, nr. 6, iunie 1968


În continuare, un articol al regizorului, scriitorului şi istoricului Timotei URSU, scris cu ocazia prezentării filmului Darclee la New York, în 2008.


  • Comentarii
  • Comentarii pe Facebook
  • Statistici

Puteți folosi tag-urile HTML bold, italic, underline.
Comentariile care conțin: insulte, atacuri la persoană, chestii rasiste sau alte mizerii, vor fi șterse. De asemenea îmi rezerv dreptul de a șterge comentariile care îmi displac.

Numele:

E-mail (nu va fi publicat):

Website (nu este obligatoriu):

Mesaj:

Încă nu este implementat.